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HOTEL FORTUNA  (2010-2015)

In “Hotel Fortuna” I went in search of a particular Italy: a positive and contemporary one you could count on. An Italy that would be sciamanic and maternal as well as an hypothetic Hotel Fortuna found at the end of the day by a brave traveller. An Italy able to be inspirer and creator, and mostly prospective, like the colour white – the colour of possibility, therefore the colour of freedom and hope – that dominates in many pictures of the project. This Italy comes from the “traditional” beauty of its landscapes, monuments and works of art, but at the same time it can do without it, because in the present time this beauty has become theoretical and proverbial (here and there it has become “belletto”, embellishment).

 

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Gate in Chiostro di Arnolfo. Basilica di Santa Croce, Florence, February 2012

 

In “Hotel Fortuna” what better describes Italy are the slightest traces of social relations, the enchanted microsceneries where only everyday things are achieved. I found the Italy I was looking for at the level that in Archaeology we would call “virgin soil level”, situated beneath all the cultural layers, that is to say beneath the cultural itineraries suggested in all the guide books. That is way the pictures seem to have been taken in one delimited place that can’t be geo-referenced. An Italy-polis simultaneously popular and exclusive, futuristic, metaphysical, surreal and abstract.

Technical details:  117 photographs; inkjet print on cotton paper (15 x 22,5 cm)

 

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Thin boat. Cannaregio, Venice, November 2011

 

HOTEL FORTUNA  (2010-2015)  / Ita

In “Hotel Fortuna” sono andata alla ricerca di un’Italia positiva e contemporanea su cui si possa di nuovo scommettere. Sciamanica e materna come per un viaggiatore temerario po­trebbe essere un ipotetico Hotel Fortuna comparso all’ultimo orizzonte. Ispiratrice e creatrice, e soprattutto poten­ziale, come il colore bianco – il colore della possibilità, quindi della libertà e della speranza – che domina in molte delle fotografie del progetto. Un’Italia che si materia della bellezza “tradizionale” dei suoi paesaggi, monumenti e opere d’arte, ma che di questa bellezza, divenuta nel tempo recente troppo teorica e proverbiale (si è fatta qua e là belletto), riesce a fare a meno, lasciandosi meglio rappresentare dalle tracce minime della socialità, da microscenari incantati teatro di azioni comuni solo quo­tidiane.

 

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Empty external stall of a crib shop. Naples, May 2013

 

L’Italia di “Hotel Fortuna” si trova al livello che in Archeologia chiameremmo “del terreno vergine”, situato al di sotto di tutti gli strati ufficialmente culturali – celebrati in tutte le guide turistiche e inclusi in ogni itinerario d’arte – e questo fa sì che le fotografie sembrino essere state scattate in un unico luogo perimetrato non georeferenziabile: un’Italia-polis allo stesso tempo popolare ed esclusiva, avveniristica, metafisica, surreale e astratta.

Dettagli tecnici:  117 fotografie; stampa inkjet su carta cotone (15 x 22,5 cm)