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ARTIST STATEMENT

At the beginning of my photographic research, I investigated circumscribed geographical spaces (cities, regions, states) that were in some way connected to my life or my family, some members of which had emigrated. These spaces were part of my “geographic entourage” and including them – as my personal stories – in the artistic experience was inevitable.

I investigated places, native or acquired, dear to me by retracing their essential and characterising elements, in other words, by retracing a basic grammar to use to document the specific nature within geoiconography experiments. In Hotel Fortuna (devoted to Italy) and Page Proof (devoted to the region of Emilia-Romagna) I worked outdoors in limited portions of the populated landscape. I then chose to focus my investigation on modern findings: food and objects belonging to the shared heritage, minimal collective cultural memories in a still life. These “distilled” photographs are timeless geographic truths with a universal value to them. Such was also the case in my Handbook of a Town (devoted to Reggio Emilia, my birth town) and The Sardinian Game (on my motherland, the island of Sardinia).

Shooting still lifes made me reflect on the importance of the background (or backdrop) for a photograph and, more generally, in the history of photography. In my still lifes, the background is visible and always recognizable and attuned to the subjects (in Handbook of a Town I used items from my bridal trousseau, in The Sardinian Game, traditional Sardinian fabrics). The background is the means through which the object reconnects to the world, but without getting entrapped in an anonymous cage of light (or darkness) as it happens in advertising photography.

Everything was also a background in V Style – Style of Suggestions. Here the reference was to the luxuriously painted walls of the Roman houses in Pompeii that served as a real backdrop to family life.

 

ARTIST STATEMENT  / Ita

All’inizio della mia ricerca fotografica ho indagato spazi geografici circoscritti (città, regioni, paesi) legati in un qualche modo alla mia vita o alla mia famiglia, composta anche da persone emigrate. Questi spazi facevano parte del mio “entourage geografico” e al pari delle vicende personali è stato per me inevitabile coinvolgerli nell’esperienza artistica.

Ho indagato i luoghi cari – innati e acquisiti – in modo scientifico, risalendo agli elementi essenziali e caratterizzanti, a una grammatica di base con cui documentarne la specificità all’interno di sperimentali geoiconografie. E se in Hotel Fortuna (sull’Italia) e in Page Proof (sull’Emilia Romagna) ho lavorato all’aperto, su limitate porzioni del paesaggio abitato, ho poi scelto di concentrare la mia ricerca su alcune tipologie di reperti contemporanei: gli oggetti e il cibo del patrimonio comune, memorie culturali collettive minime da ritrarre in still life. Il prodotto di queste distillazioni (o colature) fotografiche sono realtà geografiche senza tempo dal valore universale, come accade in Handbook of a Town (dedicato a Reggio Emilia, mia città natale) e in The Sardinian Game (sull’isola di Sardegna, mia patria materna).

Lavorare in still life mi ha fatto riflettere sul ruolo e sull’importanza dello sfondo (o fondale) all’interno di una fotografia e più in generale nella storia della fotografia. Nei miei still life lo sfondo è visibile, spesso riconoscibile e sempre pertinente (in Handbook of a Town come sfondi ho usato elementi del mio corredo di sposa, in The Sardinian Game stoffe tradizionali sarde). Attraverso lo sfondo l’oggetto si riconnette con il mondo, senza finire imprigionato in un’anonima gabbia di luce (o di buio) come nella fotografia pubblicitaria.

Tutto era già sfondo anche in V Style – Style of Suggestions, dove il riferimento è alle pareti lussuosamente dipinte delle case pompeiane di epoca romana, veri e propri fondali domestici su cui si svolgeva l’azione familiare.